SEO – komu to jest potrzebne?

  • 12 10, 2021
  • 5 min czytania

Czym jest SEO i jak działa?

SEO można określić jako zespół działań, których celem jest zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce dla konkretnych słów kluczowych. Jest to proces wieloetapowy i wymagający czasu oraz doświadczenia. SEO nie może być traktowane jako jednorazowe działanie, gdyż nie przyniesie to żadnych konkretnych efektów. Na bardziej znaczące zmiany, będące skutkiem skutecznego pozycjonowania, trzeba poczekać średnio kilka miesięcy, a czasem nawet cały rok. Możesz zacząć się zastanawiać dlaczego to tak długo trwa. Aby to zrozumieć musisz się zagłębić w działania, które obejmuje pozycjonowanie. Proces wdrażania rozwiązań pod SEO zawsze zaczyna się od skrupulatnego audytu strony pod tym kątem. Polega on na dokładnej analizie funkcjonowania witryny, wykryciu konkretnych błędów i ich przyczyn, dobór słów kluczowych oraz przygotowanie strategii  pozycjonowania. Taka analiza powinna być wykonywana przez profesjonalistę, gdyż wymaga wiedzy praktycznej i użycia kilku narzędzi. Taki audyt jest konieczny do dalszego rozwoju działań SEO, a czas jego trwania zależy od poziomu rozbudowania strony. Po analizie specjalista jest w stanie przygotować odpowiednią strategię i plan zmian. Dopiero wtedy można przejść do 3 głównych segmentów SEO, czyli optymalizacji, content marketingu oraz link buildingu. 

Głównym zadaniem pozycjonowania jest podniesienie pozycji witryny w wyszukiwarce na odpowiednie frazy kluczowe. Jednak takie działania w znacznym stopniu wpływają również na ruch i konwersję. SEO jest wyjątkowo przydatne dla biznesów, gdyż jest ukierunkowane na osoby zainteresowane konkretną ofertą, a nie na wszystkich. 

Optymalizacja – co to jest?

Najprościej mówiąc, optymalizacja to podjęcie działań mających na celu naprawę wszelakich błędów, które uniemożliwiają uzyskanie wyższego wyniku w wyszukiwarce. Polega na kompleksowym usprawnieniu działania witryny, skórceniu czasu ładowania oraz analizie struktury sklepu. Ważnym elementem optymalizacji jest User Experience (UX), gdyż Google wyżej ocenia strony lepiej dostosowane do potrzeb odwiedzających. Czas trwania optymalizacji jest uzależniony od poziomu rozbudowania serwisu oraz liczby zmian, których on potrzebuje.

Elementy SEO na stronie

Wdrożenie strategii SEO w życie zaczyna się od konkretnych działań na samej stronie. Poniżej przedstawiliśmy listę najważniejszych zagadnień, które pomogą Twojej witrynie wybić się w wyszukiwarce.

Optymalizacja kodu

Ten element skupia się na dostosowaniu kodu strony tak, aby był on czytelny dla botów Google, które raz na jakiś czas skanują Twoja witrynę. Owe boty zwracają uwagę na kilka rzeczy, a mianowicie:

  • Title tag, czyli tag tytułowy – to nic innego jak nazwa Twojego serwisu, która wyświetla się w wyszukiwarce.
  • Opis meta – to opis, który znajduje się pod tagiem tytułowym. Choć nie gra on żadnej ważnej roli w pozycjonowaniu to można za jego pomocą przekazać istotne informacje.
  • Nagłówki H1-H4 – są to nagłówki, które powinna mieć każda podstrona i artykuł. Informują one boty o czym jest dana podstrona i można ich używać jako środek do wplatania słów kluczowych. 
Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne polega na umieszczaniu na podstronie linków odsyłających do innej podstrony. Często takie zabiegi stosuje się we wpisach blogowych, opisach produktów czy kategorii w formie podlinkowanego tekstu w treści. Celem takich działań jest dłuższe zatrzymanie odwiedzających na stronie oraz pomoc botom w zrozumieniu treści na Twoim serwisie. 

Atrybuty ALT

Trudno wyobrazić sobie e-sklep lub jakąkolwiek witrynę bez różnego typu zdjęć i grafik. Są one fundamentalną częścią treści w internecie. Boty oczywiście nie są w stanie zobaczyć, co przedstawia dana grafika, dlatego potrzebują atrybutów ALT. Mają one za zadanie opisać treść obrazu, np. jeśli wstawiasz zdjęcie bukietu kwiatów to nazwy w stylu “bukiet na dzień matki” czy też “kwiaty na dzień kobiet” mogą być jego atrybutem ALT.

Core Web Vitals

Core Web Vitals to nowe pojęcie określające zestaw wskaźników, którymi od 2021 roku kieruje się wyszukiwarka Google przy ocenie stron. Są to :

  • LCP (Largest Contentful Paint) – jest to najprościej mówiąc czas ładowania się witryny. Jeśli nie przekracza on 2,5 sekundy jest określany jako dobry, wyniki poniżej potrzebują ulepszenia. 
  • FID (First Input Delay) – jest to czas, po upływie którego odbiorca może wejść w pierwszą interakcję z witryną, np. poprzez naciśnięcie jakiegoś pola lub podstrony. By strona była dobrze oceniona przez boty FID nie może przekraczać 100 milisekund.
  • CLS (Cumulative Layout Shift) – ten czynnik określa stabilność strony. Określa on jak często dochodzi do przesunięć różnych elementów na witrynie. Wyniki powyżej 0,1 potrzebują ulepszenia. 
Wersja mobilna

Od 2019 roku Google indeksuje mobilne, a nie desktopowe wersje strony. Oznacza to, że strony stworzone jedynie pod komputery, nie posiadające responsywnego designu nie mają szansy na wysokie wyniki wyszukiwania. Twoja strona musi mieć wersję mobilną co najmniej tak samo dobra i dopracowaną jak desktopową. 

Rich snippets

Rich snippets, nazywane również znacznikami schematu lub danymi strukturalnymi, są rozszerzonymi danymi Twojej witryny, które wyświetlają się w Google. Zawierają one wiele informacji, np. mogą informować o wyniku wyszukiwania lub kierować do wielu podstron jednocześnie. Chcesz, aby takie znaczniki pojawiały się na Twoim serwisie? Skorzystaj z tego poradnika od Google.  

SEO i content marketing

Bardzo ważnym etapem pozycjonowania jest content marketing, gdyż wartościowa treść z odpowiednią liczbą pasujących słów kluczowych jest wyłapywana przez boty i wpływa na wyższą pozycję w wyszukiwarce. 

Działania content marketingowe warto zacząć od dokładnej analizy fraz kluczowych, na które Twoja witryna ma się pojawiac w wyszukiwarce. Tutaj przydadzą się takie narzędzia jak Planer słów kluczowych Google, które pomoże Ci znaleźć frazy i wskaże poziom ich popularności.

Słyszałeś kiedyś o frazach długiego ogona? Jeśli nie, to już wszystko wyjaśniamy. Są to po prostu bardziej sprecyzowane frazy, które mają wypromować stronę na bardziej szczegółowe hasła. Pozycjonowanie pod takie słowa skutkuje nie tylko większymi szansami na wybicie, ale również bardziej wartościowym ruchem. Osoby wpisujące szczegółowe hasła są z reguły zdecydowane na kupno i istnieje większe prawdopodobieństwo, że trafiając na Twój sklep staną się Twoimi Klientami. 

Finalną kwestią dotyczącą SEO są wartościowe treści. Powinny one być przede wszystkim oryginalne, nie mogą dosłownie powielać treści z innych stron, oraz obszerne, aby jak najlepiej odpowiadały na zapytanie użytkowników. Z tego powodu warto zakładać i regularnie prowadzić bloga lub innego typu zakładkę, na której będziesz umieszczał różnego typu artykuły i wpisy. Ważnym elementem jest również obecność grafik, zdjęć, innych animacji czy linków, które wzbogacają i uatrakcyjniają tę sekcję. Oczywiście tworząc treści nie możesz zapominać o odpowiednich słowach kluczowych. Jednak, dbaj o to by były one wplatane do tekstu w sposób naturalny, aby uniknąć tzw. spamu, którego algorytm Google nie lubi. 

Czym jest link building?

Link building nie oznacza nic innego jak pozyskiwanie zewnętrznych linków. Są to po prostu linki na innych stronach, które prowadzą do Twojej witryny lub jej poszczególnych podstron. Takie działania mają szczególne znaczenie dla SEO, gdyż Google traktuje takie linki jak polecenia. Jednak muszą one być powiązane tematycznie ze stroną oraz pochodzić z witryn o wysokim wskaźniku DR. Dlatego po pierwsze szukaj stron, które są wiarygodne, mają całkiem wysoką pozycję w wyszukiwarce oraz są tematycznie powiązane z Twoim sklepem. Unikaj różnych spamerskich serwisów, gdyż wpłynie to niekorzystnie na Twoją pozycję w Google.  

Kiedy warto zainwestować w SEO?

Na początku warto sobie odpowiedzieć na pytanie czy pozycjonowanie jest dla każdego. Mimo, iż jest to narzędzie, które sprawdza się idealnie w większości przypadków, zdarzają się również biznesy, które tego typu działań nie potrzebują. Mamy tu na myśli firmy, które bazują na rekomendacjach, np. firmy budowlane. Dla niektórych reklamowanie się “pocztą pantoflową” jest w zupełności wystarczające. Wiadomości o wysokiej jakości ich usług są przekazywane z ust do ust i często tego typu biznesy nie inwestują nawet we własną stronę internetową. 

Jeśli jednak prowadzisz prężne działania w internecie lub planujesz otworzyć e-biznes to pozycjonowanie jest zdecydowanie tym czego potrzebujesz. Prawdą jest, że im wcześniej wprowadzisz SEO do swojej strategii, tym szybciej uzyskasz zadowalające wyniki. Dlatego warto pomyśleć o tym jeszcze przed otworzeniem sklepu, gdyż łatwiej jest od początku zbudować stronę dostosowaną do tego typu działań niż dokonywać wielu szczegółowych zmian w jej funkcjonowaniu.

SEO daje duże możliwości rozwoju i stało się bardzo popularnym narzędziem wykorzystywanym przez coraz więcej stron i sklepów. Jednak skuteczne pozycjonowanie jest bardzo czasochłonne i wymaga doświadczenia oraz wiedzy. Często pozycjonowanie wymaga wsparcia innych działów marketingu by przynieść jak najlepsze efekty. Jeśli rozważasz wdrożenie działań SEO na swojej witrynie najlepiej zgłoś się do profesjonalistów. Agencja Agencja Ecommerce oferuje usługi najlepszych specjalistów na rynku, którzy przeprowadzą szczegółowy audyt strony oraz sporządzą i wdrożą strategię najlepiej dopasowaną do Twojego biznesu.

Autorka: Julia Majkowska