Co to jest brand marketing?

  • 11 15, 2021
  • 4 min czytania

Co to jest branding i brand marketing? Zastanawiasz się nad zbudowaniem marki z konkretną misją czy może chcesz zmienić image firmy? Brand marketing to strategia marketingowa, którą warto bliżej poznać i ewentualnie rozważyć tworząc plan działania firmy.

Co to jest brand i branding?

Brand, czyli markę można rozumieć na wiele sposobów. Niegdyś kojarzyło się to głównie z nazwą i logo danej firmy. Teraz jest to pojęcie dużo szersze w związku z rejestracją symboli handlowych. Obecnie brand to nie tylko sama firma i silnie z nią związana reputacja, ale również wszelkie działania kształtujące jej tożsamość i charakter. Logo, nazwa, hasło reklamowe, specyficzny kolor czy dźwięk, public relations to wszystko składa się na markę. Brand o silnej tożsamości musi się wyróżniać i zarazem informować do kogo ich usługi są skierowane. A co to jest branding? Najprościej mówiąc to związane z brandem pojęcie oznaczające cały system narzędzi, które są używane do kreowania specyficznej marki. 

Co to jest brand marketing?

Brand marketing to z kolei branding połączony z różnymi działaniami marketingowymi. Branding z marketingiem skupia się na promocji specyficznych produktów i usług w sposób pozytywnie wpływający na wizerunek firmy. Taki rodzaj marketingu nie tylko kreuje konkretną tożsamość i wartości, ale również wpływa na sprawną komunikację i trwałą relację z Klientem oraz dba o zwiększenie widoczności i rozpoznawalności brandu. Warto podkreślić, że stworzenie marki to działanie długofalowe i powinno być poprzedzone ustaleniem konkretnych celów i strategii. Chwilowe działania zazwyczaj nie są wliczane do brand marketingu. 

Strategiczny brand marketing

Strategiczny brand marketing jest stworzony na podstawie konkretnej strategii, która jest poparta przez dane i rozsądne założenia. Taki plan obejmuje ustalenie misji firmy, grupy docelowej, segmentu cenowego i kanałów, które będą służyć do komunikacji z odbiorcami. Więcej o tym jak stworzyć strategię powiemy na końcu. 

Jakie korzyści przynosi brand marketing?

Odpowiednio przeprowadzone budowanie brandu daje dużą rozpoznawalność i przewagę na rynku. Firmy, które wypracowały sobie markę nie muszą martwić się o sprzedaż, gdyż zazwyczaj posiadają spore grono zwolenników, którzy darzą je zaufaniem. Zdarza się, że marki ze względu na swój prestiż dyktują ceny. 

Kiedy warto stosować brand marketing?

Budowanie silnego brandu to proces czasochłonny, trudny i wymagający cierpliwości i zaangażowania. Jednak jest to strategia warta swojej ceny. Jeśli Twój biznes ma prezentować jakość i konkretne wartości to pomyśl, o jak najszybszym wdrożeniu strategicznego brand marketingu. 

Dlaczego mocny brand jest istotny?

Mocna marka jest silnie związana z wysoką pozycją na rynku, rozpoznawalnością i zaufaniem Klientów. Podkreśla unikalność i pozwala na zwiększenie cen produktów, gdyż odbiorcy są zdolni do wydania większej sumy pieniędzy na produkty godnego zaufania brandu znanego z wysokiej jakości towaru. Oferowanie oryginalnych usług, wysoki standard obsługi, komunikacji oraz wyróżniający się na tle konkurencji wizerunek pomaga w tworzeniu społeczności i grupy stałych Klientów. 

Jak zbudować odpowiednią strategię brand marketingową?

Zanim zdecydujesz się na stworzenie odpowiedniej brand marketingowej strategii, powinieneś określić wizję i wartości firmy, charakterystykę grupy docelowej oraz wziąć pod uwagę historię marki, działania konkurencji i zadbać o spójność wszystkich działań. Kiedy masz przygotowaną szczegółową odpowiedź na wszystkie te kwestie, możesz przystąpić do tworzenia konkretnej strategii na podstawie tych podpunktów.  

Wizja i wartości firmy

Odpowiedz sobie na pytanie z czego Twoja firma ma być znana, jak chcesz, żeby była przez innych widziana i co ma sobą przedstawiać. Jaka jest Twoja branża i co dostarcza swoim odbiorcom, na jakim segmencie cenowym chcesz się skupić. To podstawowe założenia na którym będzie opierać się strategia brand marketingu Twojej firmy. 

Charakterystyka grupy docelowej

Określenie konkretnych odbiorców to kolejny podstawowy krok nie tylko dla strategicznego brand marketingu, ale dla strategii w każdym obszarze działania marki. Warto pamiętać, że plan trafienia do wszystkich jest nie tylko niemożliwy do wykonania, ale też nieopłacalny. Stworzenie konkretnych buyer person umożliwia przedsięwzięcie skuteczniejszych kampanii marketingowych dostosowanych do potrzeb i wymagań konkretnych odbiorców. Analityka jest w stanie udzielić Ci informacji o tym, kto już obserwuje Twoją działalność, odwiedza sklep lub dokonuje transakcji. Na podstawie takich danych możesz tworzyć swoje persony zakupowe określając wiek, płeć, pochodzenie, styl życia odbiorców. 

Historia brandu

Przedstawienie historii firmy jest częścią branding marketingu, która również ma wpływ na kreowanie wizerunku. Można zauważyć, że zazwyczaj marki znane na całym świecie kojarzone są z konkretnymi postaciami lub wydarzeniami (nie muszą być to zdarzenia rewolucyjne lub tragiczne). Może to zwrócić uwagę na brand oraz pomóc w tworzeniu ciekawej społeczności wokół marki. Warto wykorzystać ten aspekt do zbudowania relacji z Klientem. 

Działania konkurencji

Analiza rynku i konkurencji to kolejny krok obowiązkowy. Pomoże Ci to zaobserwować działania innych firm, ocenę najbardziej skutecznych przedsięwzięć oraz zauważyć ich wady i zalety. Dzięki temu możesz uniknąć konkretnych błędów lub znaleźć aspekty, które Ciebie wyróżniają i wykorzystać to w kampaniach marketingowych.

Kanały komunikacji

Social media, marketing w wyszukiwarce, content marketing, email marketing – kanałów do komunikacji z odbiorcami jest wiele. Wybór zazwyczaj zależy od specyfiki firmy i preferencji grupy docelowej. Prześledź z czego korzystają Twoje buyer persony oraz gdzie Cię znajdują, a dowiesz się gdzie warto się pojawiać by znajdować nowych odbiorców oraz umacniać więź z obecnymi Klientami.

Twoje działania

Zadbaj o to by Twoja komunikacja z Klientem była spójna. Wypracuj swój charakterystyczny styl, który będzie się przejawiać w designie strony internetowej, na social mediach, w newsletterach czy generalnym kontakcie z grupą docelową. Takie działania budują poczucie zaufania i zapewniają Klientom przyjemne skojarzenia związane z Twoją marką.

Autorka: Julia Majkowska